05 czerwca 2019

Wycieczka w Góry Świętokrzyskie klas piątych
22 maja 2019 roku o godzinie 6 rano uczniowie klas piątych wyruszyli autokarem na trzydniową
wycieczkę w Góry Świętokrzyskie. Mimo tak wczesnej pory, humory dopisywały wszystkim - dzieciom i
opiekunom.
Już w południe dotarliśmy do średniowiecznego zamku w malowniczo położonej miejscowości
Chęciny. O historii budowli opowiedział nam przewodnik w stroju z epoki. Mogliśmy przymierzyć hełm
z XV, zwiedzić skarbiec i wejść na wieżę zamkową. Z góry podziwialiśmy panoramę
Gór Świętokrzyskich.
Następnie udaliśmy się autokarem do ośrodka wypoczynkowego"Łucznik" usytuowanego w lesie
sosnowym nad pięknym zalewem zasilanym rzeką Czarną w Sielpi. Po zakwaterowaniu i ciepłym posiłku
poszliśmy na spacer, aby poznać okolicę.
Drugi dzień rozpoczął się dość wcześnie rano. Przywitał nas rzęsisty deszcz, ale mimo to ambitnie
realizowaliśmy wcześniej zaplanowany plan zwiedzania.
Autokarem udaliśmy się do miejscowości Huta Szklana. Tam mogliśmy przenieść się wehikułem czasu
w odległą przeszłość, dzięki wizycie w osadzie średniowiecznej. Wioska została wybudowana na działce
o powierzchni ok. 1,63 ha. W osadzie zlokalizowane są drewniane chatki z XII/XIV w., które w
interaktywny sposób ukazują życie Słowian i ich pracę. Na każdym stanowisku można zapoznać się z
innym rzemiosłem i wcielić się w rolę słowiańskiego rzemieślnika tj. garncarza, tkacza, kowala czy
rymarza. To było ciekawe doświadczenie.
Kolejnym punktem naszej wyprawy było zdobycie Łysej Góry. Udaliśmy się tam ciuchcią, mieliśmy
wielką frajdę. Na szczycie zwiedziliśmy klasztor oraz jego dziedziniec.Następnie udaliśmy się do
nowoczesnego multimedialnego Muzeum Przyrodniczego Świętokrzyskiego Parku Narodowego, które
mieści się nieopodal sanktuarium. Gorąco polecamy je wszystkim pasjonatom przyrody. Dla nas była to
wspaniała lekcja.
Gdy schodziliśmy ze szczytu, rozpadało się na dobre. Szybko zeszliśmy z góry i autokarem wróciliśmy
do ośrodka wypoczynkowego. Tak skończył się pełen wrażeń drugi dzień naszej wycieczki.
W ostatni dzień naszego pobytu w Górach Świętokrzyskich udaliśmy się do Kielc. Zwiedzanie
rozpoczęliśmy od Kadzielni – miejsca szczególnego w tym reginie. Rozbudowywany od XVIII wieku
kamieniołom wapienny jest obecnie Rezerwatem Przyrody i miejscem spotkań artystycznych. Mogliśmy
podziwiać wyjątkowy urok tego miejsca.
Kolejną naszą przygodą była wizyta w Jaskini Raj, która zachwyca bogactwem i różnorodnością
kalcytowych form naciekowych. Zobaczyliśmy występujące tam skupiska stalaktytów i stalagmitów o
unikatowym na skalę światową zagęszczeniu. Jaskinia uznana została za rezerwat przyrody nieożywionej
i stanowisko archeologiczne. Byliśmy tak zaciekawieni skalnym wnętrzem, że zasypywaliśmy gradem
pytań panią przewodniczkę.
Następnym punktem naszej wycieczki była miejscowość Zagańsk. To tam nad rzeką Bobrzą rośnie
jedno z najstarszych drzew w Polsce, dąb Bartek. Król Puszczy Świętokrzyskiej liczy sobie blisko1000
lat. Krótka lekcja historii dębu na świeżym powietrzu, bardzo nam się spodobała.
Niestety, to był już ostatni punkt naszej podróży. Zmęczeni , ale uśmiechnięci i pełni wrażeń,udaliśmy
się na parking do autokaru. Droga powrotna do Lutyni upłynęła szybko.
Szkoda, że musieliśmy wracać!